Utmaning
Grossisten har levererat produkter till Stockholmsregionens restauranger och pizzerior sen 1990. Den tidigare IT miljön köptes in och har använts i över 20 år. Den har under åren haft en hög driftsäkerhet men begränsade möjligheter att effektivisera verksamheten. En annan utmaning var den stora teknikskulden och riskerna som kommer med en gammal IT miljö avseende incidenter och återställning av system.
Bristen på kompetens om det gamla verksamhetssystemet samt kunskap om vilka system som finns på marknaden och som passar verksamheten och branschen bäst gjorde att företaget tog beslut att använda en oberoende rådgivare för att säkerställa och digitalisera bolaget.
Lösning
Grossisten valde INVOLVUS för att kartlägga befintlig IT-miljö och företagets processer. Allt från när kunden kontaktar grossisten och order mottas, till att den plockas på lagret för att slutligen levereras till kunderna. Även de administrativa rutinerna bland tjänstemännen kartlades.
INVOLVUS upprättade sedan tillsammans med verksamheten kravställning och upphandling av leverantörer och system för att sedan vara projektledare för hela införandet och utvecklingen under projektet.
Resultat
Företaget har gått från en gammal IT-miljö med en gigantisk stor teknikskuld tillsammans med stora risker och nu bytt ut allt från verksamhetssystem till nätverk och infrastruktur samt datorer och mobiltelefoner. Den nya plattformen har förutom en hög driftsäkerhet även möjliggjort att grossisten effektiviserat sina processer och medarbetarna kan nu jobba med moderna verktyg och system. Övergången till att jobba mer digitalt har för ordermottagare och administratörer gett upp till 20% mindre administration mot tidigare arbetssätt.