Historiskt har ViaCon expanderat ut i världen genom att etablera bolag med kompetent lokal personal. Dessa bolag har sedan drivit verksamheten så som passar den lokala marknaden bäst, med väldigt framgångsrika resultat.

Som ett led i en utveckling där alla bolag jobbar mer internationellt och avstånd krymper bestämde sig ViaCon för att harmonisera försäljningsprocessen för att kunna utveckla kunderbjudandet globalt. En del i detta var att upphandla och implementera ett centralt CRM-system för säljarna att jobba i. Dels för att kunna mäta, dels för att kunna skapa stordriftsfördelar mellan bolagen.

Ganska snabbt insåg man att gruppen även skulle gynnas av att använda samma affärssystem för att kunna:

  • Förenkla rapportering och uppföljning. Alla tittar på samma siffror!
  • Skapa samarbeten. Man kan enklare tillverka där det är bäst, utveckla där det är bäst, sälja där behovet finns.
  • Minska kostnader – en förvaltningsorganisation och färre leverantörer. Framför allt färre system att utveckla och hantera.

”När detta utvecklade sig och vi såg vart det skulle leda och projektet växte tog vi hjälp av INVOLVUS. Vi har fått hjälp med struktur kring upphandling och projekt, samt operativ projektledning med deltagande i styrgrupper och lokala projekt som komplement till våra egna kompetenser”, säger Daniel Johansson, CIO ViaCon Group.

”Fördelen med att involvera externa kompetenser är erfarenheten kring liknande utrullningar och system vilket INVOLVUS bidragit med i detta projekt.”

En grundsten i projektet är att ta alla bolags data och översätta till centrala data för att processen ska hänga ihop hela vägen. Det är allt från artiklar som sett olika ut i olika länder som ska hanteras i ett centralt register till att skapa enhetliga kontoplaner och andra finansiella mätetal genom hela ViaCon.

”Effektmålen nås först när vi kan jämföra äpplen med äpplen mellan alla länder”. Här har INVOLVUS bidragit med värde i teamet som hanterat masterdata för att skapa en modell där vi enkelt kan mäta en produkts hela cykel genom värdekedjan, ända från försäljning via produktion och installationsprojekt.

Daniel fortsätter: ”INVOLVUS har hjälpt oss med trygghet i processen med sin erfarenhet och breda kompetens kring att skapa den här typen av Core Solution som ska se likadan ut i alla länder.

Christoffer som har varit INVOLVUS resurs hos ViaCon kommenterar: ”ViaCon är ett otroligt spännande bolag som är ute på en stor och viktig förändringsresa. Det har varit givande att få vara en del av detta och kunna bidra med INVOLVUS kompetens och jag har lärt mig väldigt mycket i processen”.

INVOLVUS vision är att vara det självklara valet när det gäller oberoende rådgivning för att framtidssäkra företag och organisationers verksamhet.

Christoffer Gustafsson

INVOLVUS Oberoende Rådgivare

christoffer.gustafsson@involvus.se

076-000 66 57

INVOLVUS startades 2011 med en ambition att erbjuda oberoende rådgivning inom IT. Våra kunder använder vår kunskap, erfarenhet och breda kontaktnät för en långsiktig hållbar utveckling av sin verksamhet där IT är ett stöd. Vi på INVOLVUS har lång erfarenhet och tidigare tjänster har varit inom försäljning, leverans och ledningsarbete i IT-branschen. Vi har idag kontor i Stockholm, Uppsala, Örebro, Norrköping, Göteborg, Borås, Karlstad, Varberg och Helsingborg, men har som mål att växa över hela landet. Vi ger företag möjlighet att genom oss öka kompetensen inom den egna IT-funktionen.