Det är dags att presentera ett nytt kundcase!
– Näst på tur är Helge Nyberg AB i Ulricehamn som har samarbetat med oss sedan 2011.
Vi har intervjuat Pernilla Werneröd som är Ekonomichef med personalansvar och även IT-ansvarig på Helge-Nyberg. Läs Pernillas berättelse om hur det är att jobba med oss på INVOLVUS.
Kort om Helge Nyberg AB.
Sedan 1958 utvecklar och tillverkar Helge Nyberg AB i Ulricehamn vagnar och lätta eltruckar under namnet Ergobjörn.
Som specialister på intern materialhantering förenklar och kostnadseffektiviserar vi lager och logistik för bland annat bil- och tillverkningsindustri, orderplock, e-handel och sjukvård. Vi levererar produkter till över 60 länder och Europa är vår huvudmarknad.
Vårt samarbete med INVOLVUS fungerar jättebra och omfattar allt från små till stora IT-projekt.
Anledningen till att vi valde att börja jobba med INVOLVUS var att vi kände att jag behövde någon att bolla idéer med. Vi tyckte det var en bra ide att man kunde köpa in denna kompetens och tjänst utefter behov från år till år och samtidigt få in erfarenhet från många branscher och företag.
Samarbetet har förändrats och utvecklats under åren.
Det började med en upphandling av vår IT-plattform och har sedan utvecklats till att omfatta olika typer av arbete.
INVOLVUS har haft olika roller hos oss beroende på behov. Det har varierat mellan rådgivning, projektledning och strukturarbete. Aktiviteterna varierar mellan alltifrån inköp av klientbaserad utrustning till större projekt inom webb och e-handel, telefoni, drift och supportavtal.
Helge Nybergs verksamhet har utvecklats under åren. Vi har bland annat utökat verksamheten med ett nytt bolag i Tyskland. Här arbetade vi tillsammans med att ta fram en struktur och lösning för hur arbetet skulle kunna ske på distans och hur processerna skulle passa in i våra arbetssätt och med våra IT-system. Inför uppstarten av det Tyska bolaget genomförde vi också en processkartläggning för att få en tydlig bild av våra flöden och arbetssätt för att kunna anpassa dessa och systemen till den nya verksamheten.
INVOLVUS har varit ett bra stöd i dialog med leverantör.
Som företag är man ganska utlämnad till de leverantörerna man har och den information man får. Under åren har vi tillsammans med INVOLVUS arbetat med att hitta struktur och ordning kring vårt och våra IT-leverantörers arbete.
För oss är det skönt att kunna samarbeta med INVOLVUS som besitter rätt kompentens för att ta dialoger med leverantörerna och sortera bland alla erbjudanden. Även om Jim inte är specialist på alla områden så finns det alltid personer inom INVOLVUS med rätt kompetens som vi kan ta stöd av. I många av de förändringsprojekt vi genomför hjälper INVOLVUS oss att jämföra ”äpplen och äpplen” i dialogen med alla olika leverantörers erbjudanden på marknaden. Detta ger oss en större trygghet att vi väljer rätt i alla de val vi behöver göra.
För mig är det jätteskönt att kunna släppa fokus på IT vissa dagar då jag sitter på flera stolar. Vi försöker jobba med planerade dagar tillsammans då vi kan diskutera saker, planera och utföra det vi har bestämt.
Det är lätt att skjuta vissa bitar framåt i sin operativa vardag, men när vi har INVOLVUS på plats vissa dagar blir det lättare att planera och se till att aktiviteterna genomförs. Vi får en motivation att förbereda oss och tänka till innan vi träffas så vi kommer framåt i arbetet istället för att bara släcka bränder i vardagen.
Vi är jättenöjda med samarbetet. Mycket av våra partnerrelationer bygger på att personkemin är rätt mellan oss då vi alltid strävar efter långsiktiga arbeten.
Det bästa med att jobba med INVOLVUS är man känner sig trygg och får rådgivning i frågor där vi inte besitter kompetens att klara det själva.
Pernilla Werneröd
Helge Nyberg AB
Chief Financial Officer
pernilla.wernerod@helge-nyberg.com
0321 263 12
Jim Ring
INVOLVUS
Oberoende Rådgivare
jim.ring@involvus.se
0706-297710