Det finns många kanaler för marknadsföring – vi har sammanfattat våra bästa tips kring hur man ska tänka när det är dags att välja bland de digitala kanalerna.

Webbplats

En webbplats är det nästintill självklara valet av kanal att synas på digitalt. Webbplatsen fungerar som centrum för din marknadsföring. Hit driver du besökare från andra kanaler för att få potentiella kunder vidare på köpresan. I slutändan är det här du konverterar besökare till leads eller kunder. Det är viktigt att arbeta kontinuerligt med webbplatsen, hålla den uppdaterad och modern. För att få ut mer av platsen kan man arbeta med Sökmotoroptimering (SEO) och även konverteringsoptimering (CRO). Detta hjälper dig att dels få fler besökare till din webbplats och förbättrar möjligheterna att besökarna går vidare till att bli leads eller kunder.

Poängen med sökmotoroptimering är att locka potentiella kunder till webbplatsen.

När du sökmotoroptimerar din webbplats arbetar du för att få dina sidor att synas när din målgrupp söker på dina produkter eller tjänster. Syftet är att synas högt upp i resultaten på exempelvis Google eller Bing eftersom potentiella besökare oftast klickar på något av de översta resultaten. Detta leder till mer trafik till din webbsida. Sökmotoroptimering är ett arbete som innefattar såväl strukturen, tekniken och innehållet på din webbplats.
Vill du att din webbplats ska synas högt i bland annat Googles sökresultat är det bra att bygga den med SEO i åtanke och arbeta med webbplatsstruktur och sökordsanalys.

Konverteringsoptimeringen tar över där sökmotoroptimeringen tar slut.

När det kommer till konverteringsoptimering är målet att få fler besökare på webbplatsen att göra det du vill. Det kan vara att fylla i ett formulär, slutföra ett köp i en e-handel, ladda ner en app, registrera sig till ett event eller kontakta er. Dessa är exempel på konverteringar.Du vill helt enkelt optimera din webbplats för att få så många konverteringar som möjligt.

Så för vem passar webbplats som kanal?

Det korta svaret: Alla som vill få affärer online eller hjälpa sina kunder att ta välinformerade beslut. Det kan vara allt från e-handel där kunder gör sina beställningar online till restauranger som bara visar upp sin meny, eller tjänsteföretag som beskriver sina tjänster och erbjudanden. Har du ingen webbplats sen tidigare är det en bra investering att göra nu. Tänk på att se till att grunderna blir rätt från början, det är lättare att utveckla en sida som har rätt grundstruktur.
På din webbplats har du full kontroll över innehållet och kan arbeta med såväl varumärkesbyggande aktiviteter som kampanjer. Här kan du bygga upp förtroendet och arbeta med att hjälpa dina besökare på deras köpresa.
Visst låter det bra? Men det krävs också aktivt arbete med en webbplats och man kan behöva investera i utvecklingen av den. Det är viktigt att webbplatsen hålls modern och uppdaterad, men även att man arbetar med SEO och content på sidan. Man kan använda sig av bloggar eller nyhetssidor för att skapa content som intresserar potentiella kunder. Använd sådana funktioner för att informera kring era produkter och tjänster för att bredda intresset och förståelsen för er.

Sociala Medier

Det är svårt att missa sociala medier – men hur ska man egentligen tänka när man ska välja kanal i djungeln av plattformar? Eller ska man helt enkelt närvara på alla?
Vi reder ut hur man kan tänka i valet av plattformar!
På sociala medier kan man använda kostnadsfria företagsprofiler för att dela med sig av värdefull information och kommunicera med sina följare. Här kan målet vara att bygga sitt varumärke men även att driva trafik till sin webbplats och få in fler kunder.
Du kan även nå ut till fler än dina följare genom betald annonsering och sponsrade inlägg. När du annonserar har du möjlighet att rikta in dig på specifika målgrupper utifrån mängder av parametrar, exempelvis ålder, geografisk plats och intressen – men du kan även rikta in dig på de som följer konton i samma bransch!

Det finns både fördelar och utmaningar med sociala medier, det är lätt att starta upp massor med kanaler för att sedan tappa intresset eller tiden för att hålla allt uppdaterat med relevant innehåll. Därför är det viktigt att ha en tydlig strategi med sina kanaler och tydliga mål med dessa. Det finns mängder av olika kanaler, troligtvis finns det ett par stycket som passar dig och din målgrupp bättre än andra – välj ut en eller ett par kanaler och lägg din energi på dessa. Skapa content som engagerar och passar dina utvalda plattformar och som väcker intresse och engagemang hos dina följare. Utgå alltid från din målgrupp och ditt syfte när du väljer plattform. Vilka är egentligen intresserade av ditt företag och era tjänster/produkter? Sociala medier kan med fördel användas för att inspirera och locka dina följare till er webbplats där ni kan omvandla dem till leads eller kunder!

Vi har sammanställt lite information om olika sociala medier och statistik från undersökningen ”svenskarna och internet 2019”.

Facebook – här håller användarna bland annat kontakt med sina nära och kära, de följer företagskonton och är med i olika grupper.

Du som företag kan använda facebook för att annonsera, analysera din målgrupp genom att hänga i grupper och engagera dina följare med intressanta inlägg. Du kan även bygga din följarskara och skapa medvetenhet kring ditt varumärke. Hela 51% av svenskarna använder Facebook dagligen. 86 procent av internetanvändarna chattar dagligen och Messenger är den mest populära meddelandetjänsten i landet.
Instagram – på instagram delar privatpersoner och företag bilder och videor. Man har dialog med sina följare och de konton som de följer. Även på instagram finns det möjlighet att annonsera (detta hänger ihop med facebooks annonseringstjänst. Instagram är den näst mest populära plattformen som används av 61% av svenskarna. Det finns många användningsområden för instagram idag, ett av dem är ”instagram shopping” som blir allt vanligare. Fundera över hur du vill använda kanaler och vilket budskap du vill skicka till dina följare. På instagram kan du arbeta med att såväl bygga ditt varumärke och inspirera dina följare som att locka dem vidare till din hemsida.

Linkedin – en bra utgångspunkt för B2B-företag.

På Linkedin nätverkar användarna i sin yrkesroll och du kan rikta din annonsering till personer i specifika branscher eller yrkesroller. På Linkedin kan du även ha en företagsprofil och arbeta upp en följarskara av intressenter. Här kan du dela artiklar, driva diskussioner eller engagera dig i grupper. Enligt undersökningen använder 31% av svenskarna Linkedin.

Twitter – en mikroblogg där användare läggar upp korta inlägg och diskussioner.

Som företag kan du också göra det, och annonsera – ha dock i åtanke att hela dialogen med användarna är offentlig så om du ska använda Twitter kan det vara bra att ha en plan för hur du ska agera om någon har något negativt att säga (detta kan vara värt att ha i åtanke med alla sociala medier). Twitter används mest av unga, totalt används det av 22% av svenskarna.

Youtube – På youtube lägger användare upp filmklipp, tittar på filmklipp och kommunicerar med varandra.

Som företag kan du använda youtube för att annonsera och engagera följare genom att ladda upp egna klipp. Som på de flesta sociala medierna bygger du även på youtube upp en följarbank. Youtube används av 87% av svenskarna.

TikTok – En social media som inte tas upp i undersökningen men som har ökat kraftigt i popularitet bland unga.

Här laddar man upp 15 sekunder långa filmklipp. Som företag kan du ha eget konto och även använda kanalen för att annonsera.

Vårt viktigaste tips är att ha tydliga strategier och mål för de plattformar man väljer. Det är lätt att springa fort i början men sedan tappa engagemang och tid. Planera därför vad du vill ha ut av de sociala medierna och hur ni ska arbeta med dem. Det är bättre att börja smått och sedan arbeta sig vidare till fler plattformar när grunden väl är på plats.

Sökordsannonsering

SEO, SEA, SEM – förkortningarna är många och det finns mycket att tänka på när man ska arbeta med sin webbplats. Genom sökordsannonsering kan synas på annonsplatserna på exempelvis Google eller Bing. Du väljer vilka sökfraser du vill synas på och sedan budar du om annonsplatserna mot andra företag. Det är inte alltid de med störst budget som vinner – en hel del beror på hur hög annonskvalitet det är. Du kan arbeta med budstrategier och kvalitet för att få din sökordsannonsering att bli riktigt kostnadseffektiv!
Så för vem passar Sökordsannonsering? Vårt tips är att börja med annonseringen om du redan har börjat med sökmotorsoptimeringen. Genom SEO-arbetet skapar du en grund för annonseringen utifrån sökordsanalysen och de landningssidor som du skapat utifrån denna. Utifrån detta blir det lättare att välja vilka sökord du ska annonsera, och genom bättre landningssidor ökar du din annonskvalitet vilket gör att annonseringen blir billigare. Dock kan verktygen för sökmotorsannonsering vara krångliga – ta hjälp av experter för att få det rätt, annars kanske det kostar mer än det smakar. Sätt upp tydliga mål med din annonsering och se till att följa upp på rätt sätt!

E-postmarknadsföring

Nyhetsbrev och annan marknadsföring genom e-post är ett jättebra sätt att komma i direktkontakt med kunderna. Dina utskick ser också till att dina kunder inte glömmer bort dig! E-postmarknadsföring är en bra kanal för att sprida ditt innehåll (content) där du delar innehåll som har ett värde i sig och som därför bygger en publik. Du kan exempelvis använda nyhetsbreven för att tipsa om nya produkter, kampanjer eller nya blogginlägg och annat värdefullt innehåll som du har på din webbplats. Om du driver e-handel kan du använda nyhetsbreven för att driva in kunder till din shop. Ofta ser man direkta resultat på sin webbshop i samband med nyhetsutskick. Använd nyhetsbreven för att driva trafik till din webbplats där du kan konvertera besökare till kunder eller leads. Se till att även här ha tydliga mål och arbeta med uppföljning efter varje utskick. Glöm inte heller bort att du måste förhålla dig till GDPR och respektera dina mottagare!

Displayannonsering / Bannerannonser

Displayannonsering eller bannerannonsering som det också kallas påminner mycket om klassiska affischer – dessa kan vara statiska eller rörliga bilder i kombination med text som syns på olika webbsidor eller i appar. När någon klickar på annonsen skickas de oftast vidare till en lämplig sida på din webbplats. Det finns flera olika verktyg för att styra denna typ av annonser, och det finns stora möjligheter till målgruppsanpassning efter intresse, geografisk ort m.m.
Displayannonsering kan vara ett bra sätt att öka kännedomen kring ditt varumärke hos specifika målgrupper, i köpresans senare faser kan det också bli ett sätt att driva konverteringar. Displayannonsering är ett bra komplement om du redan arbetar med sökordsannonsering. Här kan du nå fram till potentiella kunder genom visuella intryck. Displayannonsering kan även användas i remarketingsyfte när en potentiell kund har besökt din hemsida utan att köpa något för att påminna dem om att ni finns!

Nu när ni tagit er igenom allt detta så borde ni ändå ha ett intresse av att arbeta mer med er synlighet online – det är inte lätt att hitta rätt kanaler eller att göra rätt saker i rätt kanaler. Vi hjälper er gärna att hitta rätt och arbeta effektivt mer er närvaro online. Hör av dig till oss så kan vi se hur vi kan arbeta tillsammans för att öka er synlighet och få tydliga effekter av våra insatser!

 

Missa inte någon av våra artiklar, följ oss på Linkedin för de senaste uppdateringarna!