Marknadsföring i en kris – våra tips.
Vi kan konstatera att samhället befinner sig i ett känslomässigt kaos. När vi arbetar med marknadsföring jobbar vi med människors perception. Vi försöker att flytta våra kunder från ett mentalt stadie till ett annat genom att arbeta med tankar och känslor genom ord och text. Hur ska man då förhålla sig till det känslomässiga kaos som råder?
Vi ser att många drar ner på sina marknadsbudgetar och pausar allt som har med kampanjer och marknadsföring att göra. Att bromsa marknadsföringen i krisen kan vara förödande för affären. Ni kanske inte kan köra på med de kampanjerna som ni hade uppbokade och planerade, men ni behöver fortfarande arbeta med att synas så ni inte blir bortglömda (syns man inte, finns man inte).
Vi har samlat tre tips på hur man kan tänka kring sin marknadsföring i kristider.
1. Var flexibel – tänk om och anpassa din kommunikation efter förutsättningarna
Ta en funderare på vilken kommunikation och vilka kampanjer som du har planerat. Du har kanske redan schemalagt, köpt plats i media och planerat dina kampanjer för de kommande månaderna? Fundera noga över budskapet i dina kampanjer. Påverkas inte ditt budskap av krisen? Då är det bara att köra. Är det däremot känsligt eller skär sig med samhällets värderingar är det bäst att pausa just den kampanjen – men sluta inte kommunicera bara för att det inte blir som du planerat! Använd platsen och kommunicera med dina kunder löpande. De behöver känslan av trygghet, vi alla behöver den i en kris. Informera dina kunder om ert läge. Undvik dock att att göra en grej av det om det inte passar er verksamhet. Var mänsklig – du vet exakt vem du vill vara i en kris, håll fast vid det.
2. Tänk och arbeta långsiktigt
Om det är mindre att göra nu – ta tillfället och arbeta långsiktigt med er hemsida. Passa på att utveckla er SEO eller slipa till det sista för att få till den där riktigt vassa kundupplevelsen. Passa på att ta tag i det som ibland faller undan när vardagen är i full gång. Arbeta med att stärka ditt Content och din SEO – gärna i kombination med varandra. Arbeta med storytelling och prata till din målgrupp, även om det inte leder till påskrivna kontrakt idag kommer du stärka ditt varumärke och din position på marknaden genom välarbetat content.
3. Var modig och våga satsa när konkurrenterna tvekar
Det kommer en tid efter Corona också. Våga satsa när dina konkurrenter drar i handbromsen. Marknaden ritas om och förutsättningarna förändras, vilken sida vill du stå på när vi går ur krisen? Syns man inte finns man inte, se till att hålla igång din publik under tiden, det kommer hjälpa dig när krisen är över.
Vill ni veta mer?
Hör av er till oss så berättar vi mer! Vi är oberoende rådgivare och säljer inga system – vi stöttar företag i att ta mer välinformerade beslut kring era behov helt enkelt!
Missa inte nästa del, följ oss på Linkedin för de senaste nyheterna!