”Men vi ska bara skicka ut information och synas, det är vårt syfte med marknadsföringen, och det kan vi ju göra i alla kanaler”
Det är inte allt för sällan som man hör orden ”men vi ska bara skicka ut information och synas, det är vårt syfte med marknadsföringen”. Det är såklart inte fel att vilja synas eller sprida information – men för att få bästa resultat av sina marknadsinsatser är det viktigt att man har ett genomtänkt syfte, rimliga förväntningar och tydliga mål. Detta gör det mycket lättare att följa upp insatser och se resultat av arbetet.
När du har förstått ditt syfte och mål med marknadsföringen är det dags att börja kika på var du ska synas. Det är viktigt att utgå från sin målgrupp och var de finns när man börjar planera vilka medier man ska synas i. Utifrån ditt syfte och mål kan du sedan följa upp och utvärdera dina kanaler löpande. Fundera på om det finns andra sätt att använda kanalerna för att uppnå dina mål eller om är det dags att byta kanal? Vi har sagt det förr och vi säger det igen – Less is More när det kommer till kanaler. Det blir mycket bättre om ni väljer några få kanaler som ni lägger energi på än att försöka synas i alla kanaler. Tankesättet ”man måste synas överallt, någon kan ju bli intresserad” är förlegat. Den datadrivna marknadsföringen gör det lättare att ta beslut.
Ger inte kanalen tillräckligt bra resultat? Då är det kanske dags att slopa den, eller hitta en ny strategi för den.
I nästa del kommer vi att lyfta de olika kanalerna och hur man kan tänka i valet av kanaler.
Följ oss på Linkedin för att inte missa något!